dimecres, 5 de gener del 2011

El Hòbbit contraataca de nou!!!

Prepareu-vos, senyores i senyors, per rebre més notícies impactants sobre evolució humana. Si ja hem sapigut que tant els neandertals com els denisovans formen part del nostre arbre genealògic en quantitats petites però ni molt menys despreciables, la pregunta que es fan els experts és: n'hi pot haver un tercer o quart? I evidentment, un candidat ideal és el hòbbit.



Hòbbits és el nom donat a dos humanoides trobats recentment a l'illa de Flores (Indonèsia) i datats en uns 18.000 anys, una data increïblement recent i que desbanca l'estatus dels neandertals de ser els últims en deixar-nos sols. La classificació dels Hòbbits ja no es mou entre el sapiens i el sapiens sapiens, sinó que és força més complicada. S'ha arribat a dir des que eren humans moderns que patien algun tipus de problema amb l'alçada o directament havien sortit deformats, uns erectus que havien empetitit, i ara es diu que podrien ser una branca que va sortir d'Àfrica abans que el gènere Homo. Per tant, d'acord amb aquesta teoria, tindrien alguna cosa a veure amb els Australopitecus.

Per tal de confirmar-ho, no hi ha res millor que fer un anàlisi exhaustiu d'ADN nuclear, però desgraciadament els Hòbbits tenen l'inconvenient d'haver viscut en ambients molt càlids, com són l'illa de Flores, i en aquestes condicions l'ADN es degrada ràpidament (hem de pensar que l'extracció d'ADN de la Senyora X va ser possible gràcies a les condicions de fred siberià rigurós que mantenien l'ADN en bones condicions). És més: ja s'ha intentat extreure'n ADN, l'any 2003, de la mà dels del Max Planck, que vol dir Pääbo i companyia, però es va fracassar.

Ara, uns genetistes encapçalats per Christina Adler, del Centre Australià de Dents Antigues (ACAD) volen tornar-ho a intentar. S'ensumen que ho faran millor que els del Max Planck, perquè a l'hora d'analitzar els molars del Hòbbit per trobar-ne alguna resta d'ADN, es concentraran en el ciment, i no pas en la dentina com s'ha fet fins ara; ells creuen que el ciment conté més quantitat d'ADN, i hi ha afegit també que cal anar més a poc a poc a l'hora de perforar les dentetes amb el trepant per tal de no malmentre grans quantitats d'ADN.



Resumint, tot això vol dir que encara que sigui tot un repte, els de l'ACAD creuen que amb les noves tècniques d'extracció d'ADN antic que s'estan perfeccionant cada cop més, serà possible obtindre un preuat fragment d'ADN Hobbià per analitzar-lo. Només cal dir que amb la seva tècnica ja han pogut extreure i analitzar l'ADN de la dent d'un porc que va viure fa 6.000 anys al mateix lloc que els Hòbbits, l'any 2007.

És una excel·lent notícia. En cas de poder-se dur a terme, tornarà a ser un boom dins l'antropologia. Tenint en compte que els Hòbbits feien un metre d'alçada, és a dir, que eren gairebé la meitat d'alts que qualsevol persona que us trobeu pel carrer, us imagineu què suposaria trobar que també formessin part del nostre arbre de família? Personalment em quedaria sense paraules, bé, no, no em sorprendria pas massa, al capdavall, ja se sap que en qüestions de sexe sempre hi ha algú disposat a fer el primer pas, però es que feien només un metre tu!! Eren molt més petits que els pigmeus, i per tant, vaja, crec que hauria de ser un pèl incòmode, perquè com més alta és una persona, en general més grans té les extremitats, els òrgans i... el cor.
Ara em venen unes ganes boges de fer una aposta: què ens hi juguem que els Hòbbits tenen alguna cosa a veure amb nosaltres, i que un dia van interncanviar amb els nostres avantpassats... com ho diria... danses estranyes al voltant del foc a l'illa de Flores? Jo no m'hi jugaria cap gran cosa, potser un llapis o com a molt una goma, que tots sabem com en són d'enamoradissos aquests homínids!



I deixant de banda el sexe: us imagineu com ha de ser l'ADN d'un homínid desconegut, que ara mateix podria ser qualsevol cosa? BESTIAL!!!


FONT:

http://www.nature.com/news/2011/110105/full/news.2011.702.html

2 comentaris:

  1. ja ho deia jo que a l'any 2011 tindria tants descobriments com l'anterior, espero que totes aquestes espectativis no s'acabin amb el fracàs en l'extracció i que els resultats surtin a la llum aviat.

    M'extranyaria molt que fossin austrolopitecs, hauriem d'explicar com van arribar a la petita i remota illa de flores sense aturar-se pel camí, i això em sembla molt més difícil que explicar-ho com un cas d'enanisme insular partint d'erectus ( que crec recordar que s'havia trobat a Java) i sabent que els caso d'enanisme ( i a vegades gegantisme) es donen amb certa freqüència en illes degut a l'aïllament genètic i a les diferents condicions ecològiques...

    En quant al sexe, bé, si troben que hi va haver descendència m'empassaré les meves paraules, encara que m'extranyaria... tanmateix acabo de recordar que una vegada vaig veure un mastín cardant amb una petita caniche... tenia certs problemes, però qui ho intenta i s'hi esforça...:P

    Una pregunta, només han trobat dos fóssils de Homo (?) florensis o només n'han trobat 2 de 18.000 anys d'antiguitat?

    Estaré esperant noves notícies sobre aquest tema!

    ResponElimina
  2. "ja ho deia jo que a l'any 2011 tindria tants descobriments com l'anterior, espero que totes aquestes espectativis no s'acabin amb el fracàs en l'extracció i que els resultats surtin a la llum aviat."

    Fa poc vaig enviar un correu a Carles Lalueza i em va dir que estava fent proves per mirar de trobar quantitats prou grans d'ADN nuclear en els fòssils d'el Sidrón perquè servissin per tirar endavant el projecte, una feina que em va dir que era força complicada, però jo crec que se'n sortirà, espero!

    "M'extranyaria molt que fossin austrolopitecs, hauriem d'explicar com van arribar a la petita i remota illa de flores sense aturar-se pel camí, i això em sembla molt més difícil que explicar-ho com un cas d'enanisme insular partint d'erectus ( que crec recordar que s'havia trobat a Java) i sabent que els caso d'enanisme ( i a vegades gegantisme) es donen amb certa freqüència en illes degut a l'aïllament genètic i a les diferents condicions ecològiques..."

    Se n'han proposat tantes explicacions que sincerament, un ja no sap què pensar-ne. A mi també se'm fa molt difícil acceptar que un bon dia un grup d'Australopitecus se n'anessin a fer surf a l'altra banda del planeta, i com tu penso que és més possible que estiguin relacionats d'alguna manera amb els erectus de Java.

    "En quant al sexe, bé, si troben que hi va haver descendència m'empassaré les meves paraules, encara que m'extranyaria... tanmateix acabo de recordar que una vegada vaig veure un mastín cardant amb una petita caniche... tenia certs problemes, però qui ho intenta i s'hi esforça...:P"

    xDDD jo no sé pas com m'ho agafaria, en cas que sortís que sí, seria bastant espectacular. Només feien un metre, és com si estiguessis mantenint relacions sexuals amb un nen petit, jo no crec que pogués, una cosa és que siguin una mica baixets, i l'altra és que t'arribin a la cintura :P

    "Una pregunta, només han trobat dos fóssils de Homo (?) florensis o només n'han trobat 2 de 18.000 anys d'antiguitat?"

    Pel que acabo de llegir, n'hi ha un datat en 18.000 anys, i al mateix lloc se n'han trobat restes d'uns 9 individus juntament amb eines de pedra que tenen una edat d'entre 13.000 i 90.000 anys.

    El que em crida més l'atenció és com van acabar fa només 12.000 anys. Els van matar, o bé es van extingir per altres causes? El que està clar és que van coexistir amb els humans moderns durant un llarg període de temps. T'imagines que haguessin sobreviscut fins a l'actualitat?

    ResponElimina