dissabte, 3 de setembre del 2011

Idaltu, aquells humans oblidats

Els Idaltu eren uns humans moderns que van viure a la zona d'Etiòpia. Tres cranis d'aquests fabulosos arcaics-moderns van ser descoberts l'any 1997, i el 2003 van saltar a la fama; amb els seus gairebé 160.000 anys, els Idaltu podrien representar l'esglaó perdut per explicar l'aparició de la modernitat.



Els Idaltu conserven certes característiques arcaiques que no trobem en els moderns actuals, però hi ha pocs antropòlegs que els classifiquin com a espècie a part dels H. sapiens. En qualsevol cas, estaven més relacionats amb els moderns que qualsevol altre homínid contemporani (neandertals, erectus, rodhesiensis, etc).

Un Idaltu molt famós és un fòssil anomenat Herto, de gairebé 160.000 anys. L'arcaïcitat dels Idaltu contrasta enormement amb la modernitat que exhibien els Omo 1 i 2 uns 40.000 anys abans de l'existència dels primers, és a dir, fa més de 190.000 anys, per la qual cosa hom es pregunta què hi feien els Idaltu a Etiòpia exhibint una morfologia relativament arcaica i quin tipus de relació van mantenir amb el llinatge pròpiament modern (paternal, sexual, violenta, cooperativa, etc) i com s'ajusta tot plegat als rellotges moleculars, ja complicats per sí mateixos.



La reconstrucció d'un d'aquests formidables homínids ens deixa pocs dubtes: per més arcaïc que pugui ser en el seu interior, aquest home de més de 150.000 anys passaria totalment desapercebut entre nosaltres.

*El nom "Idaltu" no té res a veure amb el descobridor ni lloc del descobriment, sinó que en llenguatge Saho-Afar vol dir "nascut primer".


2 comentaris:

  1. A mi no me parece que Idaltu tenga nada de "arcaico". Que tenga rasgos africanos no quiere decir que fuera "arcaico".

    Yo cada vez soy más partidario de la evolución puntuada (en oposición a la evolución gradual, contínua), lo que me permite pensar que desde cerca de las fechas de Omo2 (190 Ka) nos encontramos con gente que es en prácticamente todo como nosotros. Y eso incluye rechazar la idea tan estúpidamente arrogante de la modernidad de comportamiento, claramente irreal (o al menos mucho más antigua y difusa de lo que se pretendía).

    ResponElimina
  2. "A mi no me parece que Idaltu tenga nada de "arcaico". Que tenga rasgos africanos no quiere decir que fuera "arcaico". "

    Wikipedia. A mi me parece jamaicano xD.

    "Yo cada vez soy más partidario de la evolución puntuada (en oposición a la evolución gradual, contínua), lo que me permite pensar que desde cerca de las fechas de Omo2 (190 Ka) nos encontramos con gente que es en prácticamente todo como nosotros. Y eso incluye rechazar la idea tan estúpidamente arrogante de la modernidad de comportamiento, claramente irreal (o al menos mucho más antigua y difusa de lo que se pretendía). "

    El gen RUNX2 difiere en modernos y demás hominidos, y parece que está implicado en nuestros rasgos "peculiares". Es posible que aquellos Homo ya tuvieran este gen. El comportamiento es algo que varía mucho en el tiempo y entre diferentes tribus, pero en lo que estoy deacuerdo es que intelectualmente no debían diferir mucho de nosotros. La gente de Omo ya enterraba a sus muertos.

    ResponElimina