dijous, 26 de gener del 2012

Tota la veritat de l'Rh negatiu i els neandertals

Ser rhesus negatiu té alguna cosa a veure amb els neandertals? És possible que l'alta prevalença que s'observa en algunes poblacions d'Euràsia occidental, com ara els bascos, tingui alguna relació amb aquells fornits caçadors-recol·lectors del pleistocè?



És una pregunta que fa anys i anys que ens fem. I ara que tenim el genoma neandertal desxifrat, seria ben fàcil de contestar, oi que sí? Malauradament, sembla que aquest no és el cas: algú ha aconseguit contactar amb els científics del Max Planck i fer-los la pregunta del milió: els neandertals, tenien alguna relació amb l'Rh negatiu? I la resposta dels científics és que... potser sí, o potser no. No ho podem saber, perquè el genoma neandertal només s'ha pogut reconstruir en un 60%, i ja és mala sort que el gen de l'Rh es trobi en el 40% que en falta...

Afortunadament hi ha altres neandertals, com els del Sidrón, que ens podrien respondre aquesta pregunta ben aviat. O fins i tot la mateixa Senyora X ens en podria donar pistes. Qui sap!


Vídeo on hi surt tot explicat:

http://www.youtube.com/watch?v=zvx6G2P4o1I

2 comentaris:

  1. Imagino que se descubrirá eventualmente. Para cuando llegue mi apuesta es que no. Por qué? Porque Rh- corresponde demasiado con la genética europea (en particular los linajes atlánticos como R1b o H1, todo ello muy post-Neander) y la mezcla neandertal es pan-eurasiática.

    Da la impresión de que el alelo ancestral es Rh+ y por tanto la probabilidad es que los neandertales fueran Rh+. Cómo son los chimpancés?, eso nos daría algunas claves.

    ResponElimina
  2. He investigado un poco en lo que se refiere al Rh: parece que chimpancés tienen algo que se asemeja mucho al Rh de los humanos pero no es idéntico. Entonces es posible que Rh+ y Rh- aparecieran después de la divergencia Pan/Homo y que sea imposible decidir quien fue primero, o incluso si los neandertales tenían algo distinto.

    Por lo que se refiere a mí, no tengo tna claro si neandertales serían positivos o negativos, porque parece que en África también tienen Rh negativos a frecuencias almenos más elevadas que en Asia, así que no sabemos qué Rh tenían los primeros humanos (aunque tengo la sensación que el mapa ese está mal...).

    ResponElimina