dijous, 28 de juny del 2012

ADN genòmic sembla mostrar que els pobladors del mesolític no van deixar descendents a la penínula ibèrica

És una notícia molt interessant el fet que de la mà de l'equip de Carles Lalueza, s'estigui recuperant ADN genòmic de dos individus trobats en una cova lleonesa de la localitat de Valdelugueros que van viure fa 7.000 anys, i que representarien els últims caçadors-recol·lectors abans de l'arribada del neolític des de l'orient mitjà.




El debat de si les poblacions europees són descendents dels mesolítics o dels neolítics és ben present a les converses d'antropologia, i no està resolt ni de lluny. De moment, Carles Lalueza ha pogut recuperar només el 0,5 %  i l'1,34 % del genoma de cadascun d'aquests individus, una xifra que sembla satisfactòria per tirar endavant el projecte, segons el mateix Lalueza.

Les conclusions preliminars d'aquest estudi tant interessant són d'allò més cridaneres, i és que segons el seu genoma, aquesta gent del mesolític no mostra vincles clars amb les poblacions actuals de la península ni del sud d'Europa, i d'altra banda, semblen ser més similars als europeus del nord.

L'ADNmt també s'ha recuperat de tots dos individus, que pertanyen al llinatge  U5b2c1, que ja s'ha trobat en altres individus del mesolític d'arreu d'Europa, i que suggereix una certa uniformitat d'aquestes poblacions europees abans de l'arribada del neolític.

Que algú m'ho expliqui: els europeus no eren tots tant semblants entre sí? Hem d'entendre que d'acord a aquests resultats, hi va haver un reemplaçament brutal al sud, i certa continuïtat al nord? 

Fonts:

http://www.cell.com/current-biology/abstract/S0960-9822%2812%2900650-1
http://cuevadelapileta.blogspot.com.es/2012/06/recuperan-por-primera-vez-genoma-humano.html

3 comentaris:

  1. Yo veo un genoma potencialmente muy "vasco" por lo que he visto en el blog de Dienekes, que tiene acceso a los contenidos de pago. Si no, por lo menos es muy británico.

    IBS, es decir el íbero actual común (vascos excluidos) suele tener un porcentaje de genética transmediterránea, "anatolia" o "egea" 15-20%, de origen neolítico o posterior, que sin duda confunde los resultados.

    A mí me parece que la continuidad es bastante probable. Además el único lugar del mundo donde mtDNA H ha sido localizado con total certeza antes del Neolítico es en la Península Ibérica, y hoy día es el 40% o más de las gentes de la Europa más occidental.

    Todavía quedan muchos interrogantes por aclarar pero lo que dice Lalueza creo que no es de recibo.

    ResponElimina
  2. A mi tampoco me convencen esos reemplazos masivos. Y lo que tampoco veo claro es esa barrera norte/sur, aunque hay algunos estudios que la sugieren, mientras que otros no.

    Lo de vasco no es precisamente lo que dice el artículo: "In the latter PCA, where the origin of each Iberian sample is known, it is possible to see that the Mesolithic specimens are not related to modern Basques, contrary to what has been previously suggested in some recent studies".

    Pero bueno, ya sabemos que no siempre la clavan al 100% y que es mejor tener puntos de vista alternativos como el tuyo.

    Hay que tener en cuenta que solo son 2 personas las estudiadas de un mismo sitio y de hace 7.000 años. Está claro que las poblaciones europeas actuales no son homogéneas para nada, y lo del reemplazo (casi) completo... pues la verdad es que se contradice con el ADNmt H que se ha encontrado recientemente en los mesolíticos.

    Pues si los europeos del sur no tienen relación con los mesolíticos, de quién son descendientes, y en qué momento llegaron sus antepasados?

    ResponElimina
  3. Quisiera añadir que un reemplazo completo es improbable según los gráficos: esos 2 individuos pueden ser "especiales", pero aún así están más emparentados con los europeos que con otras poblaciones como asiáticos y africanos. Si no tuvieran nada que ver con ellos y hubieran estado aislados durante 35.000 años, este no sería el caso.

    ResponElimina